Blikající elektronická šipka
Když jsme vymýšleli jednoduchý nový projekt pro naše začátečníky, přišel Honza, který do kroužku už nějakou dobu chodil, s nápadem vyrobit blikající šipku. Nejprve byly v plánu i zvukové efekty, ale ty nám jeho starší bratr Jakub zakázal.
Možností, jak realizovat celý projekt, je mnoho. Od pouhého blikání všemi diodami pomocí tranzistorového oscilátoru přes jednoduché efekty (např. typu běžící světlo) "zadrátované" v TTL obvodech. Problém je, že takové chování je jednou provždy dané zapojením plošného spoje a potřebný počet součástkek rychle roste. Proto jsme sáhli po oblíbeném mikrokontroléru Atmel ATmega8 a každou diodu obrazce připojili zvlášť. Konstruktéři si tak budou moci sami říci, jaké efekty chtějí do čipu naprogramovat. Přidali jsme i jedno tlačítko, takže se režimy blikání budou moci střídat.
Schéma | Plošný spoj | Náčrtek |
Šipka se překvapivě na čas stala docela oblíbenou a po nějakém čase jsme s dalšími začátečníky navrhli novou vylepšenou verzi. Tentokrát i s těmi zvukovými efekty a dvěma tlačítky navíc, kterými lze volit režim činnosti v jakémsi velmi jednoduchém menu. Tato velze má zabudovanou i hru na procvičení postřehu.
Během experimentování s naším CNC strojem jsme k šipce navrhli a vyrobili dřevěnou krabičku, přesně na míru plošnému spoji.
Dodnes, i když mezitím vyrábíme jiné věci, několik zbylých exemplářů šipky slouží k prvním začátečnickým pokusům s programováním AT Mega 8