Stavba robovozítka
Čas od času hledáme nějaké zpestření pro naše mladé programátory. Při tom našem programování her máme k dispozici tolik výkonu procesoru i tolik volné paměti, že si ani nevšimneme, když něco nenaprogramujeme optimálně. A tak je dobré si vyzkoušet i programování pro zařízení mnohem méně vybavená. Už řadu let používáme jednočipové mikrokontroléry Atmel, které programujeme také v Cčku a před časem se na trhu objevilo Raspberry Pi, což je miniaturní Linuxový počítač určený pro podporu výuky. Společně tvoří zajímavou kombinaci, a tak bylo rozhodnuto – vyrobíme konečně pořádného robota!
Z výukového hlediska je mobilní robot velice zajímavá platforma, protože může pokrývat široké spektrum problematiky pro různý věk – od sledování čáry naprogramované ve Scratchi, přes celkem vysokoúrovňovou práci v Pythonu s využitím knihoven pro různé senzory a akční členy, použití Raspberry Pi jako pouhého programátoru pro Atmel, který řídí pohyb nebo čte senzory až po pokročilejší programování v C++, třeba i s jednodušším rozpoznáváním obrazu.
Našeho robota si navrhujeme komplet sami. Dává nám to větší flexibilitu oproti použití hotových stavebnic, které jsou nějakým způsobem vždy více omezené (omezená nabídka senzorů, přeci jen menší spektrum úrovní, na kterých lze programovat, neohrabanost konstrukce,…). Sice to znamená, že hardware robota je hlavně v režii vedoucích kroužků, software už bude ale komplet na našich studentech.