Kroužek programování pro děti v C++
Chceš naprogramovat hru a ohromit své kamarády? Připoj se k našemu programovacímu kroužku pro děti a vytvářej hry, rozpohybuj roboty a objev svět programování!
Kroužek programování je určen pro děti od cca. 8. třídy ZŠ (ani šikovný sedmák se neztratí), které se trochu více zajímají o počítače. Předchozí zkušenosti s programováním nejsou nutné, ale hodí se kladný vztah k logickému myšlení.
Na schůzkách děti společně navrhují a vytvářejí jednoduché grafické hry typu Arkanoid, Had apod. Téma je atraktivní a přitom klade přirozené překážky nejen z oblasti programování, ale i třeba z matematiky či fyziky. Samotný programovací jazyk C++ není cílem, ale spíše prostředkem s jehož pomocí se učí také základům objektově orientovaného programování, algoritmickému myšlení, používání datových struktur a práci s grafikou.
Obsah, náročnost a tempo našeho kroužku pro mladé programátory se snažíme přizpůsobit zájmu a možnostem dětí ve skupině. S těmi šikovnějšími se lze časem pustit i do větších projektů včetně témat jako např. programování síťové komunikace přes internet, vývoje v týmu a správy zdrojových kódů v Gitu či se alespoň dotknout problematiky 3d grafiky. Se studenty, kteří chodí pravidelně několik let, občas podle zájmu odbočíme i do jiných oblastí jako robotiky, programování jednočipových mikrokontrolerů (používáme čipy AT Mega, které pohání známé Arduino), dynamických webových stránek, SQL databází apod.
Pro koho: | děti od cca 8. třídy ZŠ, které milují počítače a logické myšlení |
---|---|
Co se naučíš: | základy programování, tvorbu her, a mnoho dalšího! |
Kdy: | začátečníci 2024/25: úterý od 16.30 první hodina 17. září pokročilí: dle domluvy |
Volná místa: | ano |
Cena: | žáci a studenti: 80 Kč/hod. (kroužek je neziskový) |
Vedoucí: | Tomáš Bláha |
Často kladené otázky
- Je kroužek pro mě?
- Pokud tě baví překonávat překážky a matematika ve škole tě vysloveně nestraší, mohl by se ti kroužek líbit. C++ vyžaduje trochu trpělivosti, ale půjdeme krok za krokem a na konci roku budeš překvapený, co všechno jsi zvládnul. Pokud jsi pod spodní věkovou hranicí, Kapsa nabízí řadu IT kroužků a můžeš také uvažovat o kroužku programování v Pythonu, který nabízíme pro děti kolem 6. třídy.
- Proč C++?
- Naučíš-li se základy v C++, pomůže ti to vidět víc „za oponu“ a porozumět, jak počítače a programování fungují, což je náš cíl.
- Můžu si to vyzkoušet?
- No jasně! Přijď, kluci ti ukážou, co zrovna kutěj a něco si i sám vyzkoušíš. Ale raději mi napiš mail, abychom se domluvili, na kterou hodinu bude nejvhodnější přijít.
- Kdy bude kroužek?
- Ve školním roce 2024/2025 bude kroužek pro nové zájemce předběžně v úterý od 16.00 a začínáme 17. září a rovněž poběží úterní i čtvrteční kroužky pro stávající studenty v přibližně podobných časech. (Přesné termíny se domluví v září, až děti budou mít rozvrhy.)
- Jak se mám přihlásit?
- Zájemci, prosím napište nezávazně na e-mail a napište své časové možnosti, věk a zda máte s programováním zkušenosti, podle toho se domluvíme. Kroužek programování učíme na adrese Norská 5, Praha 10 Vršovice.
Proč se přidat?
- Zábava a vzdělání: Naučíš se programovat a zároveň se skvěle bavit.
- Týmová práce: Práce na týmových projektech tě naučí spolupráci a řešení problémů.
- Kreativita: Tvorba her a projektů podpoří tvoji kreativitu a logické myšlení.
- Osobní růst: Krok za krokem se zlepšíš a na konci roku budeš překvapený, co všechno jsi zvládnul!
Ukázky některých programů
V našem kroužku programování pro děti začínáme s robotem Karlem a jednoduchou grafikou, abychom pochopili základní programátorské dovednosti jako cykly, větvení a práci s proměnnými. Postupně přidáváme složitější prvky, naučíme se kreslit po obrazovce a reagovat na vstupy z klávesnice a myši.
Pokračujeme s tvorbou her jako Arkanoid, Had a Raketa, kde se děti učí pracovat s grafickými knihovnami, datovými strukturami a detekcí kolizí. U hry Pacman se zaměřujeme na reprezentaci mapy a implementaci umělé inteligence pro pohyb duchů. V náročnějších projektech, jako je Liero, kombinujeme znalosti herní fyziky a složitých hierarchií tříd.
Naše největší projekty rozvíjíme dlouhodobě a soustředíme se v nich na propojení mezi programováním a matematikou, aby děti měly usnadněn přechod na technické vysoké školy.
Prohlédni si, jaké hry a programy v kurzu vytváříme a přečti si, jak postupujeme od jednodušších ke složitějším. Klikni na obrázek a prolistuj celou galerii.
Kdo kroužek učí?
Tomáš učí kroužky programování v Kapse přes dvacet let. Snaží se naučit děti myslet a rozumět problému do hloubky, a tak místo aby psal program na tabuli a žáci ho s posvátnou úctou opisovali, raději vysvětluje a kreslí obrázky, co se děje v paměti počítače a pošťuchuje děti správným směrem tak, aby měly pocit, že na všechno přišly sami. Jeho kroužky nejsou seřazené jako v učebnici – naopak se snaží děti protáhnout tvorbou většího programu a většinu času stráví individuálním konsultováním, aby se nikdo nezasekl, nečekal a vždy postupoval svým tempem vpřed. V profesním životě vede vývoj interních aplikací v největším vědeckém ústavu v zemi.
Ukázka jedné z mnoha tabulí
Naše projekty
Mám radost, když náruživí příznivci chodí na kroužek řadu let. Podívejte se na několik dlouhodobých projektů, které jsme v kroužku udělali. Ilustrují i další možnosti nad rámec základního kurzu programování:
- World of Tanks II nové
pořádně nadupaná 3D hra - Malování světlem
pomocí Raspberry Pi rozsvěcíme LEDky - Jak programujeme Scorch
v týmu společně je to větší zábava - Secret agent laser obstacle chess
trocha elektroniky pro Skauty
Jak vypadá program v C++?
Ačkoliv se s dětmi v kroužku zabýváme převážně programováním her, nepoužíváme nástroje typu GameMaker, ve kterých se hra nakliká. Místo toho se učíme skutečné programování v textově zapisovaném programovacím jazyku, viz ukázka střely ze hry Scorch: