Kroužek programování pro děti v Pythonu
Seznámení se základy programování na počítači pomocí jazyku Python, který je vhodný pro ty, kteří s programováním teprve začínají. Python je však zároveň nástroj pro profesionály, a tak nabyté znalosti lze využít dále.
Základní informace
Přihlášení nových zájemců do kroužku: Posláním zprávy na e-mail od 5.9.2024 - podrobnosti viz dále- Zahájení kroužku
- pondělí 16.9.2024
- Celková kapacita kroužku
- začátečníci 10 dětí, pokročilí 10 dětí
Věk: | od 6. tř. ZŠ (přibližně od 11 let) |
---|---|
Den konání: | začátečníci pondělí od 16:00 do 16:50 pokročilí pondělí od 17:00 do 17:50 |
Volná místa: | Kroužek obsazen (příjímáme náhradníky) |
Vedoucí: | Michal Kurka |
Cena: | 1600,- Kč / 1. pololetí cca 1200,- Kč / 2. pololetí |
Informace k výuce ve školním roce 2024/25 (aktualizováno: 16.9.2024, 19:40)
Harmonogram
Zahájení: pondělí 16.9.2024
Výuka začátečníci: každé pondělí 16:00 - 16:50h.
Výuka pokročilí: každé pondělí 17:00 - 17:50h.
Předpokládané ukončení: pondělí 23.6.2025
Přihlášení nových zájemců do kroužku pro začátečníky
Přihlášení zájemců, kteří na kroužek chodili už předchozí šk. rok
Přihlášení se provádí posláním e-mailu na adresu lektora nejlépe do neděle 8.9., aby kroužek nebyl zaplněn přihláškami od nových zájemců.
Cena kroužku pro začátečníky
Na první pololetí je cena 1600.- Kč. Ti, kteří navštěvovali kroužek minulý školní rok, budou mít cenu sníženou. Přesnou částku uvedeme individuálně v mailu při komunikaci při přihlašování.
Na druhé pololetí bude cena jako za první pololetí, ale snížena o počet zmeškaných hodin, které budou předem omluveny, a o počet odpadlých hodin.
Z důvodu snadnějšího zpracování jsou platby pololetní tj. na začátku se platí na první pololetí, v únoru se platí na druhé pololetí (po rozeslání informace o ceně).
Cena kroužku pro pokročilé
Na první pololetí je cena 1600.- Kč snížena podle průběhu kroužku minulý školní rok. Přesnou částku uvedeme individuálně v mailu při komunikaci při přihlašování.
Platba za kroužek
Při nebo po potvrzení přihlášení na kroužek lektor pošle platební údaje pro bezhotovostní úhradu za kroužek (číslo bankovního účtu, variabilní symbol, částka). Úhradu je potřeba provést tak, aby platba byla připsána na náš účet do 7 dní od poslání platebních údajů, není-li uvedeno jinak. Připsání platby bude potvrzeno e-mailem.
Pokud nebude platba včas připsána na náš účet, může být přihláška na kroužek zrušena a místo přenecháno dalšímu zájemci.
Zahájení kroužku
Na první hodinu si dítě přinese přezůvky. Během první hodiny dítě obdrží papírovou příhlášku k vyplnění a k podpisu rodičem (zákonným zástupcem). Vyplněnou a podepsanou přihlášku pak odevzdejte prosím co nejdříve.
Podrobnosti
Přihlášení do kroužku
Do kroužku začátečníků se lze přihlásit pouze na začátku školního roku. Důvodem je, že během školního roku se probírá učivo, které na sebe postupně navazuje. Konkrétní informace pro přihlášení se obvykle zveřejňují koncem srpna na našich webových stránkách.
Komu je kroužek programování určen?
Kroužek je určen dětem přibližně od 11 let, které nemají s programováním buď žádné nebo jen malé zkušenosti. Pro účast v kroužku je potřeba základní orientace na počítači (spustit program, psát na klávesnici apod.).
Začátečníci a pokročilí
Kroužek pro děti je otevřen ve dvou variantách: pro začátečníky a pro pokročilé. Noví zájemci vždy nastupují do začátečníků. Obvykle do začátečníků se chodí 2 roky, přičemž ve druhém roce si účastník opakuje a prohlubuje učivo spolu s novými začátečníky. Pokud jsou znalosti a zkušenosti dostatečné, přechází účastník do pokročilých. O zařazení do pokročilých rozhoduje lektor.
Co je to Python?
Jedná se o skriptovací programovací jazyk vysoké úrovně. Prakticky to znamená, že se lze poměrně snadno a rychle naučit základy a brzy dosáhnout viditelných výsledků bez nutnosti hluboké znalosti prostředí operačního systému.
V Kapse jsme Python zvolili jako vhodného nástupce dnes již nepoužívaných jazyků Basic a Pascal, které se dříve používaly pro výuku programování. Důvodem bylo, že kromě výhody snadného učení a rychlých výsledků, je Python zároveň profesionálně používaným jazykem dnešní doby.
Cíl kroužku
Hlavním smyslem je naučit děti základním principům strukturovaného programování. Bez ohledu na výhody Pythonu je kladen důraz na naučení se principů programování, nikoliv pouze na naučení se samotného Pythonu. Dobré počáteční programovací návyky pak usnadňují se v budoucnu učit jiné programovací jazyky podle potřeby.
Používání Pythonu
I když je Python objektový programovací jazyk se širokou základnou různých knihoven, v Kapse z něj použijeme pouze základní část pro výuku základních principů programování. Konkrétně budeme používat: Python verze 3 pod operačním systémem Linux (distribuce Gentoo) s knihovnou Pygame.
Obsah kroužku
U začátečníků po úvodním seznámením s prostředím na počítači a postupy pro vývoj programu, si osvojíme základní stavební kameny programování – co je proměnná, stavba programu, spuštění programu, interaktivní prostředí Pythonu pro drobné ukázky a pokusy. Dále se naučíme sestavovat jednoduché programy v textovém režimu (např. součet dvou čísel, největší číslo, řada čísel), na kterých se naučíme začátkům analytických úvah a základní řídicí struktury jako je větvení a cyklus. Pak se pustíme do grafického režimu, kde budeme vytvářet jednoduché hračky (např. pohyb kolečka po obrazovce), na závěr i drobnou počítačovou hru (sbírání předmětů na obrazovce).
U pokročilých rozvíjíme znalosti o další programátorské prvky. Obecně to jsou pole proměnných (Python-seznamy), funkce, objekty atd. Konkrétně v Pygame pak pravoúhlé oblasti, kolize herních objektů, grafické masky, rozdělení okna na více částí atd. Práce je více samostatná, učíme se používat dokumentaci a hledat na Internetu. Namísto krátkých jednohodinových úkolů pracujeme na projektech trvající mnoho týdnů.
Styl výuky
Děti pracují v kroužku samostatně, každé sedí u jednoho klubového počítače, na kterém je připraveno prostředí pro výuku programování. Probíraná témata jsou společná, přičemž k dětem je přistupováno individuálně, aby každé bylo přiměřeně vytíženo a tak se efektivně rozvíjelo.
Dětem nejsou dávány žádné domácí úkoly, ani není potřeba procvičování doma. Avšak někdy děti sami projeví zájem "si vzít rozpracovanou věc" domů. Děti pak mají přístup ke svým souborů z Internetu. Doma si pak mohou zprovoznit Python a Pygame na počítači, který je vybaven Linuxem, Mac OS X nebo Windows. Je samozřejmé, ze procvičování doma vede k rychlejšímu rozvoji a jsme připraveni takovému nadšenci individuálně "naložit" větší programovací úkoly.
Pokud děti chtějí, mohou si na kroužek nosit vlastní notebook, kde je výhodou prostředí, na které jsou zvyklí, a práce v kroužku rovnou zůstává na jejich počítači. Je však potřeba, aby na notebooku byly nainstalované Python s Pygame. Ačkoliv rádi s případnou instalací poradíme, nelze to řešit v rámci hodiny, aby nebyli zdržováni ostatní.