Kroužek programování v Pythonu

Seznámení se základy programování na počítači pomocí jazyku Python, který je vhodný pro ty, kteří s programováním teprve začínají. Python je však zároveň nástroj pro profesionály, a tak nabyté znalosti lze využít dále.

Informace k výuce ve školním roce 2018/9

Harmonogram

Zahájení:   pondělí 24.9.2018
Doba výuky kroužku začátečníci:   každé pondělí 16:00 - 16:50h.
Doba výuky kroužku pokročilí:   každé pondělí 17:00 - 17:50h.

Cena kroužku pro začátečníky

Na první pololetí je cena 1200.- Kč.
Na druhé pololetí bude cena jako za první pololetí, ale snížena o počet zmeškaných hodin, které budou předem omluveny, a počet odpadlých hodin.

Přihlášení do kroužku pro začátečníky

Přihlašování nových účastníků na tento kroužek bylo ukončeno, kapacita kroužku byla naplněna, další přihlášky nových účastníků již nepřijímáme.

Přihlášky na kroužek se přijímají od pondělí 3.9.  Přihlášení se provádí posláním e-mailu na adresu lektora (Michal Kurka).  V případě zájmu převyšující kapacitu kroužku je rozhodující čas doručení zprávy do schránky lektora.  Ve zprávě je potřeba o účastníku kroužku (dítěte) uvést:

  • jméno a příjmení
  • datum narození
  • popis stávajících znalostí a zkušeností v oblasti počítačů a programování
Doručení této zprávy lektor potvrdí e-mailovou odpovědí, ve které bude napsáno, zda byla přihláška přijata.

Platba za kroužek pro začátečníky

Při nebo po potvrzení přihlášení na kroužek budou poslány platební údaje pro bezhotovostní úhradu za kroužek (číslo bankovního účtu, variabilní symbol, částka).  Úhradu je potřeba provést tak, aby platba byla připsána na náš účet do 10 dnů od poslání platebních údajů.  Připsání platby bude potvrzeno e-mailem.
Pokud nebude platba včas připsána na náš účet, může být přihláška na kroužek zrušena a místo přenecháno dalšímu zájemci.

Podrobnosti

Komu je kroužek určen?

Kroužek je určen dětem přibližně od 11 let, které nemají s programováním buď žádné nebo jen malé zkušenosti. Pro účast v kroužku je potřeba základní orientace na počítači (spustit program, psát na klávesnici apod.).

Kroužek je otevřen ve dvou variantách: pro začátečníky a pro pokročilé. Pokročilá varianta je pouze pro ty, kteří navštěvovali kroužek Pythonu v předchozím roce nebo mají s Pythonem již zkušenosti. O zařazení do pokročilých rozhoduje lektor.

Co je to Python?

Jedná se o skriptovací programovací jazyk vysoké úrovně. Prakticky to znamená, že se lze poměrně snadno a rychle naučit základy a brzy dosáhnout viditelných výsledků bez nutnosti hluboké znalosti prostředí operačního systému.

V Kapse jsme Python zvolili jako vhodného nástupce dnes již nepoužívaných jazyků Basic a Pascal, které se dříve používaly pro výuku programování. Důvodem bylo, že kromě výhody snadného učení a rychlých výsledků, je Python zároveň profesionálně používaným jazykem dnešní doby.

Cíl kroužku

Hlavním smyslem je naučit děti základním principům strukturovaného programování. Bez ohledu na výhody Pythonu je kladen důraz na naučení se principů programování, nikoliv pouze na naučení se samotného Pythonu. Dobré počáteční programovací návyky pak usnadňují se v budoucnu učit jiné programovací jazyky podle potřeby.

Někdy se u některých dětí časem ukáže, že jim to nejde a nebaví je to. Pak není nutné, aby kroužek opustili. Mohou se začít orientovat na práci s grafikou nebo být testeři, a tím vhodně přispět ostatním v kroužku, kteří naopak raději pouze programují. Jinou možností je zkusit programování v jednodušším prostředí Scratch.

Používání Pythonu

I když je Python objektový programovací jazyk se širokou základnou různých knihoven, v Kapse z něj použijeme pouze základní část pro výuku základních principů programování. Konkrétně budeme používat: Python verze 3 pod operačním systémem Linux (distribuce Gentoo) s knihovnou Pygame.

Obsah kroužku

Po úvodním seznámením s prostředím na počítači a postupy pro vývoj programu, si osvojíme základní stavební kameny programování – co je proměnná, stavba programu, spuštění programu, interaktivní prostředí Pythonu pro drobné ukázky a pokusy. Dále se naučíme sestavovat jednoduché programy v textovém režimu (např. součet dvou čísel, největší číslo, řada čísel), na kterých se naučíme začátkům analytických úvah a základní řídicí struktury jako je větvení a cyklus. Pak se pustíme do grafického režimu, kde budeme vytvářet nejprve jednoduché hračky (např. pohyb kolečka po obrazovce), pak i počítačové hry (např. průlet raketou mezi meteoroidy), kdy rozvineme znalosti z textového režimu.

Styl výuky

Děti pracují v kroužku samostatně, každé sedí u jednoho klubového počítače, na kterém je připraveno prostředí pro výuku programování. Probíraná témata jsou společná, přičemž k dětem je přistupováno individuálně, aby každé bylo přiměřeně vytíženo a tak se efektivně rozvíjelo.

Dětem nejsou dávány žádné domácí úkoly, ani není potřeba procvičování doma. Avšak často děti sami projeví zájem "si vzít rozpracovanou věc" domů. Děti pak mají přístup ke svým souborů z Internetu. Doma si pak mohou zprovoznit Python a Pygame na počítači, který je vybaven Linuxem, Mac OS X nebo Windows. Je samozřejmé, ze procvičování doma vede k rychlejšímu rozvoji a jsme připraveni takovému nadšenci individuálně "naložit" větší programovací úkoly.

Pokud děti chtějí, mohou si na kroužek nosit vlastní notebook, kde je výhodou prostředí, na které jsou zvyklí, a práce v kroužku rovnou zůstává na jejich počítači. Je však potřeba, aby na notebooku byly nainstalované Python s Pygame. Ačkoliv rádi s případnou instalací poradíme, nelze to řešit v rámci hodiny, aby nebyli zdržováni ostatní.

Další možnosti

Po absolvování kroužku Pythonu lze dále postoupit do kroužku programování v jazyce C++, kde se řeší složitější úlohy a používají komplikovanější nástroje a programovací techniky.

Přihlášení do kroužku

V případě vašeho zájmu nejlépe napište, prosím, e-mail na adresu lektora (Michal Kurka), uveďte jméno a příjmení dítěte a datum jeho narození, a přidejte pár vět, proč máte o kroužek zájem, nebo jaká jsou vaše očekávání, případně přidejte dotazy. Zpět vám odpovíme ve smyslu vašeho předběžného přihlášení. Po vyhlášení konkrétního termínu vás poprosíme o potvrzení vašeho zájmu s ohledem na termín kroužku. Pak vám potvrdíme konečné přijetí do kroužku a budeme očekávat váš příchod na první zahajovací hodinu.

Na první hodinu si dítě přinese přezůvky. Během první hodiny dítě obdrží papírovou příhlášku k vyplnění a k podpisu rodičem (zákonným zástupcem). Vyplněnou a podepsanou přihlášku odevzdejte prosím co nejdříve.

Platba za kroužek

Během první nebo druhé hodiny dítě obdrží platební informace - číslo účtu, variabilní symbol a částku. Z důvodu snadnějšího zpracování jsou platby pololetní tj. na začátku se platí na první pololetí, v únoru se platí na druhé pololetí.

Ukázky některých programů

Informace pro studenty