Kroužek programování pro děti v C++

Chceš umět naprogramovat hru a pochlubit se s ní kamarádům? Nebo třeba časem rozpohybovat robota?

Kroužek programování je určen pro děti od cca. 8. tř. ZŠ (ani šikovný sedmák se neztratí), které se trochu více zajímají o počítače. Předchozí zkušenosti s programováním nejsou nutné, ale hodí se kladný vztah k logickému myšlení.

Na schůzkách děti společně navrhují a vytvářejí jednoduché grafické hry typu Arkanoid, Had apod. Téma je atraktivní a přitom klade přirozené překážky nejen z oblasti programování, ale i třeba z matematiky či fyziky. Samotný programovací jazyk C++ není cílem, ale spíše prostředkem s jehož pomocí se učí také základům objektově orientovaného programování, algoritmickému myšlení, používání datových struktur a práci s grafikou.

Obsah, náročnost a tempo našeho kroužku programování se snažíme přizpůsobit zájmu a možnostem dětí ve skupině. S těmi šikovnějšími se lze časem pustit i do větších projektů včetně témat jako např. programování síťové komunikace přes internet, vývoje v týmu a správy zdrojových kódů v Gitu či se alespoň dotknout problematiky 3d grafiky. Se studenty, kteří chodí pravidelně několik let, občas podle zájmu odbočíme i do jiných oblastí jako robotiky, programování jednočipových mikrokontrolerů (používáme čipy AT Mega, které pohání známé Arduino), dynamických webových stránek, SQL databází apod.

Věk:od cca 8. třídy
Den konání:začátečníci 2023/24:
předběžně čtvrtek od 16.30
první hodina 21. září
pokročilí: dle domluvy
Volná místa:ano, zbývá cca 2 místa
(stav k 8. září)
Cena:žáci a studenti: 80,– Kč/hod.
(kroužek je neziskový)
Vedoucí:
Tomáš Bláha

Tomáš Bláha
tomas.blaha(at)kapsa.cz

Často kladené otázky

Je kroužek pro mě?
Pokud tě baví překonávat překážky a matematika ve škole tě vysloveně nestraší, mohl by se ti kroužek líbit. C++ vyžaduje trochu trpělivosti, ale půjdeme krok za krokem a na konci roku budeš překvapený, co všechno jsi zvládnul. Pokud jsi pod spodní věkovou hranicí, můžeš také uvažovat o kroužku programování v Pythonu, který nabízíme pro děti kolem 6. třídy.
Proč C++?
Naučíš-li se základy v C++, pomůže ti to vidět víc „za oponu“ a porozumět, jak počítače a programování fungují, což je náš cíl.
Můžu si to vyzkoušet?
No jasně! Přijď, kluci ti ukážou, co zrovna kutěj a něco si i sám vyzkoušíš. Ale raději mi napiš mail, abychom se domluvili, na kterou hodinu bude nejvhodnější přijít.
Kdy bude kroužek?
Ve školním roce 2023/2024 bude kroužek pro nové zájemce předběžně ve čtvrtek od 16.30 a začínáme 21. září (pozor změna, posun o půl hodiny na základě poptávky rodičů) a rovněž poběží kroužky pro stávající studenty v přibližně podobných časech.
Jak se mám přihlásit?
Zájemci, prosím napište nezávazně na e-mail tomas.blaha(at)kapsa.cz a napište své časové možnosti, věk a zda máte s programováním zkušenosti, podle toho se domluvíme. Kroužek programování učíme na adrese Norská 5, Praha 10 Vršovice.

Ukázky některých programů

Prohlédni si, jaké hry a programy v kurzu vytváříme a přečti si, jak postupujeme od jednodušších ke složitějším. Klikni na obrázek a prolistuj celou galerii.

Kdo kroužek učí?

Tomáš učí kroužky programování v Kapse přes dvacet let. Snaží se naučit děti myslet a rozumět problému do hloubky, a tak místo aby psal program na tabuli a žáci ho s posvátnou úctou opisovali, raději vysvětluje a kreslí obrázky, co se děje v paměti počítače a pošťuchuje děti správným směrem tak, aby měly pocit, že na všechno přišly sami. Jeho kroužky nejsou seřazené jako v učebnici – naopak se snaží děti protáhnout tvorbou většího programu a většinu času stráví individuálním konsultováním, aby se nikdo nezasekl, nečekal a vždy postupoval svým tempem vpřed. V profesním životě vede vývoj interních aplikací v největším vědeckém ústavu v zemi.

Kreslení po obrazovce Ukázka jedné z mnoha tabulí

Naše projekty

Duchové namalovaní světlem před Kapsou

Mám radost, když náruživí příznivci chodí na kroužek řadu let. Podívejte se na několik dlouhodobých projektů, které jsme v kroužku udělali. Ilustrují i další možnosti nad rámec základního kurzu programování:

Jak vypadá program v C++?

Ačkoliv se s dětmi v kroužku zabýváme převážně programováním her, nepoužíváme nástroje typu GameMaker, ve kterých se hra nakliká. Místo toho se učíme skutečné programování v textově zapisovaném programovacím jazyku, viz ukázka střely ze hry Scorch:

Program v Cpp


Návody pro studenty